Η Κεντρική Εξαγωγική Οργάνωση της χώρας, με εμπειρία από το 1945 και σύγχρονη τεχνογνωσία, έχει τις σωστές απαντήσεις.
Η Κεντρική Εξαγωγική Οργάνωση της χώρας, με εμπειρία από το 1945 και σύγχρονη τεχνογνωσία, έχει τις σωστές απαντήσεις.
Σημαντική αύξηση της ζήτησης και της κατανάλωσης ελαιολάδου καταγράφουν τα Γραφεία ΟΕΥ στο Τόκυο και στο Βουκουρέστι, προβλέποντας θετικές προοπτικές για αύξηση των ελληνικών εξαγωγών στις εν λόγω χώρες.
Συγκεκριμένα, οι ελληνικές εξαγωγές ελαιολάδου στην Ιαπωνία κατά το α’ εξάμηνο 2015 διατήρησαν την τάση αύξησης την οποία σημειώνουν τα τελευταία χρόνια ακολουθώντας την γενικότερη άνοδο της ιαπωνικής αγοράς. Ως γνωστόν, σχεδόν το σύνολο της κατανάλωσης ελαιολάδου στην Ιαπωνία είναι εισαγόμενο με μηδενικό εισαγωγικό δασμό.
Η συνολική αξία των ιαπωνικών εισαγωγών ελαιολάδου συνέχισε να αυξάνεται. Το ποσοστό μεταβολής μεταξύ της περιόδου Ιανουαρίου – Ιουνίου 2015/14 ήταν 26,6% ως προς την αξία και 10,4% ως προς την ποσότητα. Ωστόσο, το μερίδιο αγοράς του ελληνικού ελαιολάδου στην ιαπωνική αγορά διατηρήθηκε αμετάβλητο στο 1,9%.
Ηγετική θέση στην ιαπωνική αγορά κατέχει το ιταλικό ελαιόλαδο με μερίδιο αγοράς 51,3% ακολουθούμενο από το ισπανικό με 42,7% και το τουρκικό με 2,2%. Η Ελλάδα με 1,9% βρίσκεται στην 4η θέση.
Μεταξύ 2014-2015 το ιταλικό μερίδιο αγοράς παρέμεινε ουσιαστικά σταθερό, από 51,1% σε 51,3%. Η Τουρκία είχε μείωση αξίας εξαγωγών κατά 55,6%, γεγονός που οδήγησε σε μείωση του μεριδίου της από 6,2% σε 2,2%, ποσοστό που φαίνεται ότι κέρδισε το ισπανικό ελαιόλαδο το μερίδιο του οποίου αυξήθηκε από 38,4% σε 42,7%.
Αξιοσημείωτη είναι επίσης η αύξηση εξαγωγών ως προς την αξία που είχε η Χιλή (+79%), οι ΗΠΑ (+140%) ενώ οι γαλλικές εξαγωγές μειώθηκαν κατά 26% και οι τυνησιακές κατά 28%. Μεγάλη πτώση παρουσίασαν, επίσης, οι εξαγωγές της Αργεντινής κατά 87%, ενώ της Αυστραλίας κυριολεκτικά μηδενίσθηκαν.
Σύμφωνα με το Γραφείο ΟΕΥ στο Τόκυο, «έχοντας ως δεδομένα α) την δυναμική της ιαπωνικής αγοράς που συνεχίζει να ευνοεί την καθιέρωση του ελαιολάδου στην ιαπωνική διατροφή, β) τα προβλήματα παραγωγής Ιταλίας και Ισπανίας, και γ) την εκστρατεία προώθησης του ελαιολάδου που εγκαινίασε στην Ιαπωνία το Διεθνές Συμβούλιο Ελιάς (IOC) τον περασμένο Ιούλιο και θα διαρκέσει έως το τέλος 2016, εκτιμούμε ότι θα συνεχισθεί η ανοδική πορεία των ελληνικών εξαγωγών ελαιολάδου».
Όμως σημειώνεται ότι «η αύξηση θα ήταν μεγαλύτερη εάν η χώρα μας α) υλοποιούσε πρόγραμμα προώθησης του ελληνικού ελαιολάδου, ώστε ο Ιάπωνας καταναλωτής να μάθει ότι η χώρα μας είναι μία από τις βασικές παραγωγούς ανά τον κόσμο, και β) ήταν πιο οργανωμένη η συμμετοχή των ελληνικών εταιρειών στις ιαπωνικές κλαδικές εκθέσεις, όπως η Foodex Japan, στην οποία το 2015 για πρώτη φορά το τρέχον έτος δεν είχαμε εθνικό περίπτερο».
Στη Ρουμανία
Σύμφωνα με ενημέρωση από το Γραφείο ΟΕΥ στο Βουκουρέστι, η κατανάλωση ελαιολάδου στην Ρουμανία αυξήθηκε κατά 33% την περίοδο 2013-2015, με παράλληλη μείωση υποκατάστατων (ηλιέλαιο, μαργαρίνη κ.λπ.), γεγονός που δείχνει τη μεταστροφή των Ρουμάνων καταναλωτών προς ένα πιο υγιεινό διατροφικό πρότυπο.
Η σταθερή αύξηση της κατανάλωσης ελαιολάδου στη Ρουμανία τα τελευταία χρόνια, σε συνδυασμό με την από 1/5/2015 μείωση του Φ.Π.Α. στα τρόφιμα από 24% σε 9% (που διευκολύνει την στροφή των Ρουμάνων καταναλωτών σε προϊόντα υψηλότερης τιμής), προσφέρει μίας πρώτης τάξεως ευκαιρία στους Έλληνες εξαγωγείς ελαιολάδου (αλλά και γενικότερα τροφίμων) να εισέλθουν δυναμικά και με προοπτικές στην αγορά της Ρουμανίας. Παράλληλα σε όσους ήδη δραστηριοποιούνται εκεί, δίδεται η δυνατότητα εδραίωσης και ενίσχυσης της θέσης τους με αύξηση των εξαγωγών τους. (Α.Π. 440, 444)